W klasach I-III nauczanie ortografii winno przebiegać planowo i systematycznie. Materiał ortograficzny przekazywany jest uczniom przy każdej nadarzającej się okazji np.: podczas praktycznych sposobów poznawania problemów ortograficznych, w czasie pracy z tekstem, podczas samodzielnego lub zbiorowego redagowania wypowiedzi pisemnych.
Testy, konkursy: Konkurs ortograficzny „Mistrz ortografii” dla uczniów nauczania zintegrowanego.
Cele konkursu:
- Sprawdzenie poprawności ortograficznej,
- Wyrobienie nawyku stosowania reguł ortograficznych,
- Rozbudzanie potrzeby starannego i bezbłędnego pisania
- Udział w konkursie ortograficznym zachęca uczniów do utrwalania zasad ortograficznych i wykonywania dodatkowych ćwiczeń.
Przebieg konkursu dla klas I:
- Powitanie uczestników konkursu
- Przedstawienie Szkolnej Komisji Konkursowej
- Zapoznanie z regulaminem
- Pisanie ze słuchu dyktanda:
Wojtek pojechał do Krakowa. To dawna stolica Polski. Na wzgórzu jest Wawel. To siedziba królów. Swój spacer Wojtek zakończył nad Wisłą. Tam duży smok bucha płomieniami ognia.
- Pisemne podanie trzech przykładów wyrazów z „ó” wymiennym.
- Dzieci losują z worka przedmioty i zapisują ich nazwę, np.: samochód, żabka, ołówek, łódka, sznurek, orzech, śliwka itd.
- Uzupełnianie zdań z lukami.
Stolicą naszego kraju jest __arszawa. Kolorowe kamieniczki p__ysypał puszysty śnie__. L__d pokrył wodę w __ece. Dzieci zje__dżają z g__rki. Wiosną wyrosną tu r__żowe stokrotki.
Przebieg konkursu dla klas II:
- Powitanie uczestników konkursu
- Przedstawienie Szkolnej Komisji Konkursowej
- Zapoznanie z regulaminem
- Pisanie ze słuchu dyktanda:
Ruda wiewiórka zeskoczyła z dużego konara. Szybko chwyciła orzeszek i wróciła na drzewo, do swojej dziupli. Po parku krążyły wróble szukając okruszków chleba. W oddali na niewielkim wzgórzu rozkrzyczane dzieci bawiły się na huśtawce. Czy wiedzą, że mieszkają tu inne ptaki i zwierzęta?
- Podpisywanie obrazków: żyrafa, róża, książka, kominiarz, nóż, rzodkiewka, krzesło, grzyby, orzech, itd.
- Po jakich spółgłoskach piszemy „rz”. Wymienienie tych spółgłosek i podanie po 1 przykładzie potwierdzającym regułę.
- Uzupełnienie zdań z lukami
Dwie ry__ki du__e __piewały w ch__rze.
Sł__chały __więk__w __elone __abki. One te__ __ciały rado__nie rechota__. Wyskoczyły na świe__ą tra__kę. Tam jednak spo__kały bo__ka, kt__ry nie m__gł się z nimi nie p__ywitać.
Przebieg konkursu dla klas III:
- Powitanie uczestników konkursu
- Przedstawienie Szkolnej Komisji Konkursowej
- Zapoznanie z regulaminem
- Pisanie ze słuchu dyktanda:
W czerwcowe popołudnie nad naszym miasteczkiem przeszła groźna burza. Bez przerwy huczały grzmoty a niebo przecinały błyskawice. Silna wichura łamała konary potężnych drzew, a niektóre z nich wyrywała z korzeniami. Z czarnej chmury lunął rzęsisty deszcz. Ulicami popłynęły rwące rzeki. Na szczęście burza trwała niedługo. Wkrótce wiatr rozpędził chmury i ukazała się prześliczna tęcza.
- Napisz po 2 przykłady wyrazów z „rz” wymiennym i „rz” niewymiennym.
- Dopisywanie przeczenia „nie”:
wygodny –
rysuje –
pójdzie –
ładnie –
- Wyodrębnienie poprawnie napisanego wyrazu z typu:
śliskawka, ślisgawka, ślizgawka, ślizgafka
Zwycięzcy w każdym poziomie nauczania zintegrowanego otrzymują zaszczytny tytuł „Mistrza ortografii”. Pozostali laureaci szkolnego konkursu ortograficznego otrzymują pamiątkowe dyplomy.
opracowała
Hanna Półjanowska